04-03-2019

Jazz w Pałacu Dąmbskich

KIEDY: 27 lipca 2019, godz. 19:00
GDZIE: Pałac Dąmbskich (ul. Żeglarska 8)
REZERWACJE: 56 678 75 18 lub 512 982 813
E-MAIL: bow@teatrmuzyczny.torun.pl
ON-LINE: www.teatrmuzyczny.torun.pl

 

Kuba Stankiewicz – należący do ścisłej czołówki polskich pianistów jazzowych – wystąpi w Teatrze Muzycznym! Jazzowy projekt muzyczny Stankiewicza obejmuje twórczość Romana Statkowskiego – genialnego polskiego kompozytora, nauczyciela innych wybitnych twórców jak Victora Younga czy Bolesława Szabelskiego.

Po ukazaniu się albumów CD z muzyką Victora Younga, Bronisława Kapera oraz Henryka Warsa, czyli tryptyku poświęconego wybitnym polskim kompozytorom muzyki filmowej, których twórczość miała olbrzymi wpływ na rozwój światowej muzyki jazzowej, kolejny projekt Kuby Stankiewicza ma na celu przypomnienie twórczości genialnego polskiego kompozytora – Romana Statkowskiego, który miał niebagatelny wpływ na ukształtowanie artystyczne zarówno Henryka Warsa jak i Victora Younga. Muzyka Statkowskiego, pochodząca z opery Maria, (której premiera miała miejsce 1 marca 1906 roku w Warszawie), przedstawiona jest w idiomie jazzowym, w opracowaniu Kuby Stankiewicza.

Skład:
Kuba Stankiewicz – fortepian, opracowanie muzyczne
Maciej Sikała – saksofon tenorowy i sopranowy
Wojciech Pulcyn – kontrabas
Sebastian Frankiewicz – perkusja

Kuba Stankiewicz

Od wielu lat należy do ścisłej czołówki polskich pianistów jazzowych. W drugiej połowie lat 80. grał z zespołem Jana Ptaszyna Wróblewskiego, potem z kwintetem i kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego (płyty Open i Song Of Innocence). W latach 1987-1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu), gdzie został wyróżniony Nagrodą Oscara Petersona. Był półfinalistą prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Z działalności amerykańskiej Stankiewicza warto także przypomnieć jego współpracę z orkiestrą legendarnego klarnecisty i bandleadera Artiego Shawa. Po powrocie do kraju zakłada kwartet z Henrykiem Miśkiewiczem, Adamem Cegielskim oraz Cezarym Konradem, i nagrywa w 1993 roku płytę Northern Song (wybraną przez czytelników Jazz Forum Płytą Roku), potem współtworzy formację Traveling Birds (Darek Oleszkiewicz, Piotr Wojtasik, Piotr Baron, Cezary Konrad), której nagrania (Traveling Birds Quintet, 1994 i Return To The Nest, 1995) ugruntowały jego mocną pozycję na krajowej scenie. Wśród innych muzyków, z którymi grał, warto wymienić Scotta Hamiltona, Arta Farmera (płyta Art In Wrocław), Sheilę Jordan, Janusza Muniaka, Tomasza Szukalskiego i Annę Marię Jopek.

Pod koniec lat 90. powstaje nostalgiczny album „Ulice wielkich miast” z opracowaniami piosenek zmarłej w 1997 roku Agnieszki Osieckiej. A w kilka lat później bezprecedensowy na gruncie jazzu Chopin Songbook z jazzowymi ujęciami pieśni (osobno w wersjach polskiej i angielskiej), który zespół przedstawił także na festiwalu Jazz Jamboree w roku 2003 i po długiej przerwie ponownie w roku 2010 (kilkakrotnie) w ramach Roku Chopinowskiego (w tym również na festiwalu Chopin i jego Europa w Warszawie). W 2012 roku Kuba Stankiewicz nagrał autorski album Spaces, który otrzymał nominację do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej. W lutym 2013 roku album został nominowany do dorocznej nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2013 w kategorii Album Roku – Muzyka Jazzowa. W tym samym roku ukazała się jego solowa płyta z własnymi interpretacjami muzyki filmowej Wojciecha Kilara. W 2014 roku Kuba Stankiewicz dokonał w studio w Los Angeles – wraz z Peterem Erskine’m i Darkiem Oleszkiewiczem – nagrań na płytę z utworami Victora Younga. Krążek ukazał się nakładem wydawnictwa Warner Classics. W 2015 odbyła się w USA seria koncertów promujących album. Pianistyka Kuby Stankiewicza, choć wyrasta z klasycznych amerykańskich wzorów, częściej zmierza w stronę romantycznej liryki niż dynamicznych ekstremów. Jest to jednak w każdym wypadku rasowy jazz osadzony w przekonującym timingu, otwarty na partnerów. Kuba Stankiewicz w ostatnich latach w coraz większym stopniu zajmuje się działalnością pedagogiczną (w 2009 roku obronił doktorat na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a w styczniu 2016 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyka), jest także wysoko cenionym specjalistą od muzycznych programów komputerowych. (Apple Certified Logic Trainer).

Maciej Sikała

Maciej Sikała ur. w 1961 r. w Gdańsku. Muzyk jazzowy, saksofonista, kompozytor, wykładowca klasy saksofonu na kierunku jazzowym w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Współpracuje z czołówką polskiej sceny jazzowej m. in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Wojtasikiem, Jarosławem Śmietaną, Leszkiem Kułakowskim, Wojciechem Karolakiem oraz z muzykami z zagranicy, tj: Lester Bowie, David Liebman, Ronnie Burrage, Billy Harper, Wayne Dockerey, John Betsch, Kenny Wheeler, Eddie Henderson. Nagrał około 50 płyt, w tym cztery autorskie, z których dwie były nominowane do nagrody “Fryderyki”. Od kilku lat prowadzi zajęcia na warsztatach jazzowych w Pułtusku i Nysie. Koncertował w Niemczech, Rosji, Bułgarii, na Białorusi, Litwie, we Francji, Szwecji, Mołdawii, Rumunii, Kanadzie, Izraelu, Austrii, Ukrainie, Belgii i we Włoszech.

W ankiecie Jazz Forum ,,Jazz Top” zajmował pierwsze miejsce w kategorii saksofonu tenorowego w latach 1995-2005, 2010 i 2012.

Wojciech Pulcyn

Kontrabasista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina na wydziale jazzowym, oraz Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie, w klasie prof. Zbigniewa Wegehaupta. W 1995 z zespołem Joint Venture (M. Tokaj, Ł. Żyta, M. Gawdzis) zdobył I nagrodę, wyróżnienie indywidualne, oraz wyróżnienie za kompozycję na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. Z tym samym zespołem w 1997 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, oraz wyróżnienie na konkursie Zespołów Jazzowych w Hoeilaart (Belgia).

W 1998 z Triem Marcina Maseckiego zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, trzecie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie, oraz otrzymał wyróżnienie na Konkursie Zespołów Jazzowych Sarteano (Włochy). W 1999 z własnym zespołem New Orkestra zdobył III miejsce na Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. Skomponował muzykę do spektakli: „Transatlantyk” Witolda Gombrowicza w wykonaniu Teatru Montownia, oraz „Krzywa wieża” Nadieżdy Ptushkiny w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (Teatr na Woli). Był współautorem opracowania muzycznego do przedstawienia Magdaleny Warzechy „Halo? Kabaret?”. Jako muzyk brał udział w spektaklach w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego „Nowe Bloomusalem” J. Joyce’a, „Wesele” St. Wyspiańskiego (Teatr Narodowy w Warszawie). Od roku 2000-2016 członek kadry Miedzynarodowych Warsztatow Jazzowych w Puławach. 2014 – wykładowca w klasie gitary basowej i kontrabasu podczas pierwszych warsztatów Drum Camp w Kielcach. Współpracował m. in. z Piotrem Baronem, Ewą Bem, R. Borowskim, Imerem Demirerem, Wojtkiem Karolakiem, ”Audiofeel Big Band” Pawła Kaczmarczyka, z zespolem ”Kapela ze wsi Warszawa”, Erykiem Kulmem – ”Quintessence”, Slawomirem Kulpowiczem, Henrykiem Majewskim, Robertem Majewskim, Januszem Muniakiem, Maciejem Sikałą, Mateuszem Smoczynskim, Januszem Skowronem, Wojtkiem Staroniewiczem, Jarkiem Śmietaną, Tony Lakatosem, Michalem Urbaniakiem, Bobby Watsonem, J.”Ptaszynem” Wróblewskim, Izą Zając , Monty Watersem, K. Wolińskim. Obecnie współpracuje z zespołami: Kazimierz Jonkisz „Energy”, Rafał Sarnecki Quartet, Piotr ‘Bocian’ Cieślikowski Trio, Gasperem Bertoncelj, Mariuszem Lubomskim, Weroniką Grozdew i kapelą do Szymanowskiego, Kuba Stankiewicz Trio, Danielem Kramerem, Olgą Boczar, Grażyną Auguścik, Bogdanem Holownią, Kevinem Mahoganym i Jarkiem Wistem.

Sebastian Frankiewicz

Jest absolwentem Wydziału Jazzu Katowickiej Akademii Muzycznej. Laureat konkursów Jazz Nad Odrą we Wrocławiu, Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach, Złotego Krokusa w Jeleniej Górze i Bielskiej Zadymki Jazzowej. Od 2002 roku współpracuje z Michałem Urbaniakiem. W latach ubiegłych członek zespołów Janusza Muniaka, Lory Szafran, Zbigniewa Namysłowskiego, Artura Dutkiewicza, Mariusza Lubomskiego, Miki Urbaniak, Zbigniwa Wegehaupta oraz grupy „Bisquit” promowanej przez wytwórnię Kayax. Koncertuje również z Grzegorzem Karnasem, Agą Zaryan, Grażyną Auguscik, Urszulą Dudziak i Januszem Skowronem. W styczniu tego roku odbył się koncert inaugurujący powstanie autorskiego zespołu z saksofonistą Radkiem Nowickim i kontrabasistą Andrzejem Święsem, w programie którego znajdują się kompozycje własne członków grupy.

Kontakt

Kujawsko-Pomorski Teatr
Muzyczny w Toruniu

Biuro Obsługi Widza
ul. Żeglarska 8, 87-100 Toruń
tel./fax 56 678 75 18
Godziny pracy biura: 8:00-16:00
NIP: 956-23-05-867

Godziny otwarcia kasy biletowej:

Poniedziałek – Piątek: 8:00-16:00
W weekendy kasa czynna na godzinę przed wydarzeniem.

Rezerwacja biletów:
tel. 56 678 75 18, 512 982 813

Rezerwacja biletów dla grup zorganizowanych:
tel. 512 983 022

O teatrze

Kujawsko-Pomorski Teatr Muzyczny powstał w 2014 roku i jest jedną z najmłodszych instytucji kultury w województwie kujawsko-pomorskim. Jego siedziba mieści się w Pałacu Dąmbskich przy ul. Żeglarskiej 8. Teatr kieruje swoją ofertę do widzów w każdym wieku. Dlatego prezentuje zarówno musicale, jak i spektakle komediowe, rodzinne, koncerty jazzowe, czy piosenkę aktorską. Jest idealnym miejscem dla wszystkich, którzy w teatrze szukają zarówno chwil refleksji, jak i rozrywki na wysokim poziomie.

Zobacz więcej
Logotypy dofinansowania
logo BIP

Kontakt

Kujawsko-Pomorski Teatr
Muzyczny w Toruniu

Biuro Obsługi Widza
ul. Żeglarska 8, 87-100 Toruń
tel./fax 56 678 75 18
Godziny pracy biura: 8.00-16.00
NIP: 956-23-05-867

Godziny otwarcia kasy biletowej:
Poniedziałek – Piątek: 10.00-16.00
W weekendy kasa czynna na godzinę przed wydarzeniem.

Rezerwacja biletów:
tel. 56 678 75 18, 512 982 813

Rezerwacja biletów dla grup zorganizowanych:
tel. 512 983 022

Zobacz więcej
Przewiń do góry